torsdag 16. oktober 2008

Nynorsk... Hvorfor? Hvorfor? Hvorfoor?


Nynorsk er en del av norskfaget, og ikke bare en del av norskfaget, men den mest unødvendige, irriterende og selvmordsframkallende delen på hele skolen. Vi fikk igjen nynorskstilene våre på mandag og som vanlig gikk det ikke så altfor bra for meg. Jeg får det rett og slett ikke til, og det er så FRYKTELIG frustrerende. Jeg skjønner ikke hvorfor regjering etter regjering tvinger folk på Sørlandet til og lære seg Nynorsk, og folk i Nordnorge til og lære seg Bokmål! Det er BAK mål det skal jeg si dere! Man får ikke bruk for det, det er ikke interessant og det tar bare tid fra deg.


Jeg var syk på mandag så jeg vet ikke alt hva jeg må jobbe med men jeg fikk en kommentar fra læreren. Jeg bruker derfor dette innlegget for og fortelle hva jeg syntes om nynorsk.

Jeg må tydeligvis jobbe mye mer med forskjellig grammatikk og jeg må bruke ordboka mye mer. Jeg har tross alt hatt nynorsk helt siden 9 klasse og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig og lære så lite av et fag? Men jeg kan rett og slett ikke noe for det, alt går inn i det ene øret, og ut av det andre. Sånn er det bare. Noen ganger spør jeg meg selv hva Ivar Aasen egentlig tenkte på, hva problemet hans egentlig var; Var det og lage tull og forvirring blant alle som ikke brukte nynorsk? Eller ville han bare ha oppmerksomhet? Jeg vet ikke, hva tror dere?

Nei det får være nok tenking for i dag☺
Takk for at dere leste:)

PS: Bildet er fra Google.

Ingen kommentarer: