torsdag 15. januar 2009

Steffen og jakten på kjærligheten: en digital fortelling....



I uke to skulle vi vise frem en digitalfortelling om et spesielt tema. Vår gruppe valgte temaet mot, og jeg jobbet med Emil og Even. Vår fortelling handler om Steffen som er en spinkel og ensom gutt. Som vanlig er det en jente med i historien, og denne jenta er Steffen totalt fortapt i. Jenta heter Line, og hun er selvfølgelig den peneste og mest populære jenta på skolen. Line har en kjæreste fra før av, nemlig Morten. Han er ”bølla” i klassen, og han blir kjempe irritert når han finner ut at Steffen er forelsket i kjæresten hans. Om et par uker skulle det være juleball, og da ville Steffen be med seg Line på ballet. Steffen spør Line, Morten og Steffen handler i en slåsskamp men utrolig nok vinner Steffen over Morten, og han drar med Line på ballet!

Kanskje var slutten litt klisjéaktig, men vi ville at historien skulle ha en ”happy ending”. Temaet vi valgte til historien var mot, og vi syntes at temaet mer eller mindre inngikk i historien. Jeg syntes at gruppa jobbet effektivt. Vi var ferdig med manus før juleferien, og det sparte oss masse tid. På onsdagen den samme uken satte vi sammen bildene og fant frem bakgrunnsmusikk, det var gøy! På torsdag spilte vi inn lydspor, tok de siste bildene og finpusset hele historien. Det var en morsom oppgave og en ganske så lang prosess og fullføre. Vi valgte og ha flere sanger til bakgrunnsmusikk, og vi valgte og ta bilder selv. Vi valgte og lage en historie som lignet mer på en lydbok enn en ”bildefortelling” , og dette var fordi at vi ville ha et annet preg på historien.

Vi Støtte egentlig ikke på så mange problemer, det var bare noe med komposisjonen og noen hull i fortellingen som måtte tettes, og utenom det så gikk alt egenlig veldig fint. Jeg og Even er ganske gode på pc, så det tekniske gikk uten problemer. Vi fikk skaffet oss en mikrofon som spilte inn lyd med litt bedre kvalitet, og det hjalp mye. Jeg var veldig fornøyd både med resultatet og fortellingen i seg selv☺ Jeg syntes også at samarbeidet fingerte veldig bra.

De andre historiene var kanskje litt annerledes enn våre. De fleste omhandlet et mye mer ”alvorlige” temaer enn det vi hadde, men det syntes jeg var veldig fint. De andre historiene omhandlet temaer som vennskap og å våge å være annerledes. Jeg likte alle historiene, og jeg syntes at det var spennende og oppleve hvordan de andre gruppene hadde tenkt. Jeg lærte også om andre effekter som vi ikke hadde brukt på vår historie som man kunne bruke hvis man evt. Skulle lage en ny digital fortelling senere. Jeg likte spesielt Linn, Marte og Kjerstis fortelling, og dere klokker som symboliserte utvikling. Vi brukte ikke så mange symboler, men det er noe man kan forandre på til neste gang.

Bildet har jeg tatt:)

Takk for at dere leste☺

- Magnus

Ingen kommentarer: