lørdag 31. januar 2009

Lyrikk:)


Vi har nå begynt med temaet lyrikk i Norsken, og vi har da fått i oppgave om blogge om temaet.
Lyrikk er en av de tre største sjangrene i skjønnlitteraturen, ved siden av epikk og drama. Man forbinder lyrikken kanskje spesielt med uttrykk som poesi og dikt. Noen typiske kjennetegn ved lyrikken er at teksten har musikalske eller visuelle virkemidler, at teksten er kort og mettet med betydning og at lyriske tekster skal si mye med få ord.
Jeg kan vel ærlig innrømme at mitt forhold til lyrikken ikke er særlig stort, men det kan jo fort forandre seg! Nå som vi har holdt litt på med lyrikk i norsken har jeg jo også fått et bedre forhold til sjangeren, men jeg føler kanskje ikke at jeg er så interessert i lyrikk.


Terje Vigen:

Der bode en underlig gråsprængt en
på den yderste nøgne ø; -
han gjorde visst intet menneske mén
hverken på land eller sjø;
dog stundom gnistred hans øjne stygt, -
helst mod uroligt vejr, -
og da mente folk, at han var forrykt,
og da var der få, som uden frykt
kom Terje Vigen nær.

Siden jeg så ham en enkelt gang,
han lå ved bryggen med fisk;
hans hår var hvidt, men han lo og sang
og var som en ungdom frisk.
Til pigerne havde han skæmtsomme ord,
han spøgte med byens børn,
han svinged sydvesten og sprang ombord;
så hejste han fokken, og hjem han foer
i solskin, den gamle ørn.

Diktsamlingen Terje Vigen er skrevet av Henrik Ibsen, og jeg fant diktet på internett: http://www.saltis.net/terjevigen.html

Jeg valgte diktene fordi at det er det første møtet jeg hadde med lyrikken for noen år siden, og fordi at jeg syntes at selve historien om Terje Vigen er spennende og ”ekte”. Det var oldemoren min som fortalte meg om Terje Vigen, og selv om jeg var en liten gutt så syntes jeg at Terje Vigen var interessant. Å velge Terje Vigen er kanskje ikke noe av det mest originale man kan finne, men det er det jeg i bunn og grunn forbinder med lyrikk, og det ville jeg dele med dere. Diktet handler om Terje som er en ensom mann som bor ute på en øy, og hvis man leser de neste versene får man vite historien bak hans oppførsel og dårlige humør. Jeg tror egentlig at Ibsen ville fortelle verden om hvordan forholdene var på den tiden under 1. Verdenskrig, og han ville kanskje fortelle oss om kampen Terje Vigen kjempet for å overleve.

Bildet fant jeg her

- Magnus:)

Ingen kommentarer: