torsdag 5. februar 2009

Sangtekster uke 6!


Nå skal vi blogge om sangtekster! Mye bedre enn dikt syntes i hvertfall jeg. Jeg valgte sangen Stay with me av artisten Ironik. Jeg valgte sangen fordi at jeg liker sangen veldig godt, og jeg syntes at den får fram budskapet i teksten veldig bra. Det som også er litt spesielt er at melodien også formidler budskapet, ikke bare teksten.
Jeg tror at sangen handler om forholdet mellom to mennesker. Den ene vil fortsette forholdet, mens den andre er usikker og føler at han ikke gjør det riktige. Denne situasjonen kommer også frem i melodien, og fra første sekund i sangen kan man høre at det er noe ”galt” i sangen. Stemningen er altså ikke så veldig positiv. Holdningene som kommer fram kan jo være at man skal prøve og opprettholde forholdet, og ikke gi opp hvis noe ikke går så bra som man håpet på.
Teksten og sangen er ganske enkel og forstå, de eneste forkunnskapene man trenger er og forstå engelsk. Halve sangen består av rap, så da er jo rim et viktig virkemiddel. Det er rim inne i hver enkelt setning, og det kommer egentlig ikke frem noen flere språklige virkemidler. Det er godt samspill mellom tekst og melodi, og alt høres veldig profesjonelt ut. Teksten er litt trist, og det er melodien også. Jeg finner egentlig ingen direkte samfunnskritikk, men det kan være litt kritikk av den høye grad av skilsmisser nå for tiden. Før i tiden var det mye viktigere og prøve og ivareta ekteskapet, men synet på den saken er helt annerledes i dag.


Her er peker til musikkvideoen:)

PS: Jeg så ikke musikkvideoen før jeg tolket teksten, så min tolkning har kanskje ikke så stor sammenheng med videoen, men tolkningen er mer mitt syn på sangen.

takk for at dere leste!:)

- Magnus

Ingen kommentarer: