søndag 26. september 2010

Film vs Litteratur

Vi fikk i lekse å gjøre oss litt tanker om hva slags virkemidler som blir brukt i film, og hvordan filmfortellinger skiller seg fra skjønnlitterære fortellinger. Jeg tenkte at jeg skulle skrive litt om dette på bloggen min!

Virkemidler:
Filmens største virkemiddel er at det er et veldig personlig medium. Man ser og hører det regissøren vil at man skal se og høre, og nærmest ingenting er opp til ens egen fantasi. I film kan man kan også bestemme fra hvilket perspektiv seeren skal oppleve en hendelse/situasjon. Musikken/ lyden i filmen kan også bygge opp til en hendelse som skal skje, uten at man bevisst tenker på at noe skjer er man på en måte forberedt. I film kan man også lage scener uten noe musikk i bakgrunnen, enten total stillhet eller bare stemmer. Dette er også sterke virkemidler en regissør kan ta i bruk. I film kan man også bruke mange animerte effekter som ikke gjenspeiler virkeligheten, ved hjelp av såkalt CGI. Dette er også et fint virkemiddel.

Sjekk ut dette klippet, dette er en scene der filmvirkemidler blir tatt i bruk i stor grad:



Film vs bok:

Jeg syntes at filmfortellinger skiller seg mest fra skjønnlitterære fortellinger er at i en film er alt bestemt fra før av, og man kan ikke påvirke det man ser/hører i noen grad. Derimot i en skjønnlitterær fortelling er mye opp til en selv. Hvordan personene ser ut, hvordan omgivelsene er, alt er opp til din egen fantasi og det kan jo både være positivt og negativt. En skjønnlitterær fortelling er også mye lengre og detaljrik enn en filmfortelling, siden man ikke har tid til å ta med like mange detaljer som i en bok samtidig som filmen ikke blir kjedelig. For eksempel hvis jeg har lest en bok og ser filmatiseringen av den etterpå, liker jeg som regel boken best, men det er fordi at boken i mitt hode "passer" meg best, mens filmen kan jeg ikke forandre. Derfor vet jeg egentlig ikke helt hva jeg syntes er best, bok eller film. Hva syntes dere? =)

- Magnus!

Ingen kommentarer: